برطرف شدن نواقص محور ريلي زاهدان – بم

مدیر کل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: با تلاش شبانه روزي کارگران زحمتکش مستقر در مناطق ماسه گير خط آهن زاهدان– کرمان از ابتدای سال 90 بيش 1500 رام قطار در محور ريلي زاهدان – کرمان در ايمني کامل به سلامت و بطور منظم سير كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه سيستان و بلوچستان، سيدمصطفي داودي با اشاره به سير منظم قطار در خط آهن زاهدان – کرمان اظهار كرد: عمليات اجرايي اين راه‌آهن‌ ‌از سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 پيشرفت چنداني نداشت.

وي ادامه داد: تا دور اول سفرهاي رياست جمهوري به استان سيستان و بلوچستان در سال 84 اين پروژه تنها 30 درصد پيشرفت فيزيکي داشت و از سال 84 مصوبه‌اي مبني بر تسريع در عمليات اجرايي اين پروژه ‌در هيات دولت مطرح شد و به تصويب رسيد.

مديرکل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: از ابتداي سال 90 تاکنون بيش از 1500 رام قطار باري و مسافري در اين مسير ريلي با سلامت و ايمني کامل سير كرده اند که حاصل آن جابه‌جايي بيش از 150 هزار نفر مسافر و 131.887 تناژ بار خالص حمل شده، راه اندازي و بهره برداري از قطارهاي حامل مواد سوختي (با احداث و بهره برداري از ايستگاه راه آهن تخليه فرآورده‌هاي نفتي زاهدان)، سيمان، گاز مايع و حمل خودرو (با ساخت خط و سکوي بارگيري و تخليه خودرو) و اختصاص واگن 2 طبقه با ظرفيت حمل 50 دستگاه خودروي همراه مسافر در هفته به اين اداره کل بوده است.

داودي با تأکيد بر اينکه اين کاهش سرعت سير قطار در راستاي ايمني بيشتر سير است، اضافه کرد: در اين راستا پيش‌بيني مي‌شود مهمترين معضل پيش‌روي اين خط ريلي، بحث مقابله با شن‌هاي روان از طريق نصب گالري‌ها است که قطعاً پرهزينه نيز خواهد بود.

داودي اظهار كرد: مهم‌ترين پروژه‌اي که در اين خصوص لازم است اجرا شود نصب گالري‌هاي سبک‌ در منطقه شوره‌گز است که 70 تا 100 کيلومتر از اين مسير ريلي در اين منطقه در معرض شن‌هاي روان است که طوفان‌هاي شن و حرکت ماسه‌هاي بادي آن معروف بوده بگونه‌اي که سبب کاهش سرعت سير قطارها حتي در برخي موارد کمتر از50 کيلومتر بر ساعت هم مي‌شود و سير قطارها را در زمان‌هايي نيز با مشکل مواجه مي‌کند.

 

مديرکل راه‌آهن جنوب شرق تصريح کرد: در کل براي اين خط ‌آهن مشکل حادي وجود ندارد و بروز اين طوفان‌هاي شن تنها موجب کاهش سرعت از متوسط 120 کيلومتر به حدود 50 الي 60 کيلومتر در منطقه شورگز مي‌شود، کل مسير زاهدان به تهران ‌حدود يک هزار و 600 کيلومتر است و تنها در 60 کيلومتر از اين مسير ‌با چنين مشکلي مواجه هستيم که نصب گالري‌ها مشکلات موجود را از بين مي‌برد.

 

مديرکل راه‌آهن جنوب شرق در پايان خاطرنشان کرد: با تصويب هيئت دولت کار تکميل و رفع نواقص محور ريلي زاهدان – بم از شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور به راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران واگذار گرديد و در اين راستا ساخت پاسگاه‌هاي پليس بين ‌راهي، علائمي کردن و ارتباط بين ايستگاه‌ها در اين خط‌آهن در دستور کار راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است.

درباره‌ی مدیر

همچنین ببینید

اولتیماتوم فرماندار هامون به روسای ادارات این شهرستان جهت پیگیری جدی مصوبات سفر وزیر کشور به هامون

جلسه شورای اداری شهرستان به ریاست  مهندس علیرضا کیخا فرماندار هامون و حضور ائمه جمعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.